به گزارش شهرآرانیوز؛ به استناد بخش نامه ابلاغی آبان سال ۱۳۹۸ که با امضای معاون اول وقت ریاست جمهوری رسید و به تمامی استانداران ابلاغ شد، مقرر شد اعضای هیئت دولت و استانداران حداقل یک روز در ماه را برای ملاقات مردمی تعیین کنند و گزارش اقدامات انجام شده برای حل و فصل مشکلات مردم را هر سه ماه یک بار به دفتر معاون اول رئیس جمهور و مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری ارائه کنند. این طرح در حقیقت میخواست بستر این موضوع را فراهم کند تا مؤسسات و ادارات دولتی در هر استان بنا به این تکلیف در کنار سامانه سامد روزهای ملاقات عمومی را به دیدار مدیران و شهروندان اختصاص دهند. دیداری بی پرده و چهره به چهره با مردم در ماهیت تکریم ارباب رجوع و پاسخ گویی.
به استناد این طرح ۲۸ آبان امسال به سراغ اداراتی رفتیم که درخواستهای مردمی و مطالبه از آنها وجود داشت. بر همین اساس تعدادی از ادارات راسته خیابان خیام مشهد زیر ذره بین صدای مردم قرار گرفتند. در آن گزارش اداره کل استاندارد، راه و شهرسازی، اداره کل ثبت اسناد، سازمان نظام مهندسی، مرکز بهداشت شماره ۳ شهرستان مشهد و شرکت گاز استان، برای برگزاری روزهای ملاقات مردمی و دیدار با مردم زیر ذره بین شهرآرا قرار گرفتند. از میان شش دستگاه مورد واکاوی در آن رصد رسانهای، تنها اداره کل استاندارد از آزمون سربلند بیرون آمد.
دومین بررسی میدانی ما پس از انتشار گزارش نخست و دریافت بازتابهای مردمی برای رصد سایر ادارات رقم خورد. با توجه به درخواستهای مردمی، ادارات راسته بولوار مدرس مشهد دومین مقصد بازدید بودند. در دومین بررسیهای میدانی ما کمیته امداد امام خمینی (ره)، دادگستری خراسان رضوی، سازمان میراث فرهنگی مشهد، سازمان تبلیغات و اداره کل بهزیستی استان در خیابان هاشمی نژاد بررسی شدند. در میان این نهادها، برخی از ادارات مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، دارای اتاقی مربوط به تکریم ارباب رجوع بودند و اداره کل خدمت رسان دیگری مانند بهزیستی استان نیز فرایند عریض و طویل وقت گرفتن را پیش رویمان باز کرد.
در سومین رصد میدانی ما روز گذشته سه دستگاه دولتی که با مردم ارتباط تنگاتنگی دارند مورد واکاوی قرار گرفتند که اتفاقا در این بازدید میدانی هر سه دستگاه از آزمون رسانهای ما موفق بیرون آمدند. دادگاه انقلاب مشهد در خیابان کوهسنگی نخستین نهادی است که در بازدید میدانی ما انتخاب میشود. تجمع مراکز درمانی متعدد در کنار این دادگاه پرمخاطب گاه و بیگاه ازدحام و ترافیک و شلوغی را برایش رقم میزند. به ورودی دادگاه نزدیک میشوم. سربازی که در ورودی قرار دارد مرا به در داخل کوچه صبوری ۱۷ راهنمایی میکند. ورودی بانوان دادگاه ازدحام است، گوشیهای تلفن همراه تحویل گرفته میشوند.
از متصدی گرفتن تلفن همراه بانوان میپرسم: امروز دوشنبه است دادستان ملاقات مردمی دارند؟ پاسخ میدهد: بله تشریف ببرید داخل دفتر دادستان.
از ورودی، به داخل ساختمان اصلی دادگاه راهنمایی میشوم، راهنمای طبقات، موقعیت دفتر دادستان را نشان میدهد.
با باز شدن در آسانسور شلوغی ورودی دفتر دادستان کاملا هویداست. مردم همه کم و بیش منتظر هستند تا نوبتشان شود. از لابه لای جمعیت خودم را به دفتر دادستان میرسانم. دو نفر مسئول پیگیری درخواست شهروندان هستند. عدهای روی صندلیهای راهرو ورودی اتاق نشستهاند. مشخص است که کارهای درخواست ملاقاتشان ثبت شده است و منتظرند که نوبتشان شود.
وارد اتاق ثبت درخواست میشوم. مسئول پیگیری، موضوع را سؤال میکند و در ادامه میگوید: موضوعتان بررسی میشود، اگر در حیطه مدیران و سایر بخشهای دادگاه باشد به همان قسمت ارجاع میشوید اگر مرتبط با ما نباشد راهنمایی میشوید. چنانچه به خود دادستان مربوط باشد داخل برگه درخواستتان ثبت میشود و منتظر میمانید تا نوبتتان شود.
شهروندانی که بیرون از اتاق مسئول پیگیری، منتظر نشستهاند همه همین امروز (دوشنبه) مراجعه دارند و قرار است همین امروز هم دادستان را ببینند.
تأمین اجتماعی شعبه یک مشهد در بولوار بعثت مشهد مقصد دوم ما در بازدید میدانی امروز است. از نگهبان ورودی، دفتر مدیر را سراغ میگیریم که میگوید: دفتر مدیر طبقه نهم است. سمت راست ورودی طبقه نهم درهای اتاق مدیر است. مسئول دفتر حضور ندارد. دقایقی انتظارمان طول میکشد تا مسئول دفتر بیاید. از لای در نیمه باز اتاق مدیر صدایی به گوش میرسد. تا نزدیکی در اتاق مدیر میروم. مدیر بدون هیچ معطلی میگوید در اتاق باز است سؤالی دارید بفرمایید. مدیر سؤال بیمهای ما را پاسخ میدهد. هنگام خروج از اتاق میگوید: فرد دیگری اگر پشت در قرار دارد لطفا راهنمایی کنید به داخل بیاید.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی مقصد سوم ماست. نهادی که شمار زیادی از شهروندان برای تأییدیه دارو و تأیید نسخ پزشکی به آنجا مراجعه میکنند. ورودی این سازمان در طبقه اول با شلوغی و ازدحام شهروندان همراه است. خیلیها بیماران صعب الاعلاج هستند که برای تأییدیه دارو مراجعه کردهاند. شماری هم تأییدیه دارو دارند که به این اداره مراجعه کردهاند تا کارشناسان این قسمت، سقف داروی مورد نیازشان را بررسی کنند و بتوانند مجددا داروی مورد نیاز خود
را تهیه کنند. از طبقه اول به دفتر مدیر میروم. جایی که پشت درهای اتاق بالاترین مرجع پاسخ گویی آن، چند شهروند کاغذ و مدارک به دست ایستادهاند. از مسئول دفتر مدیر میپرسم: با توجه به اینکه امروز دوشنبه است آیا مدیر ملاقات مردمی دارد؟
مسئول مربوط پاسخ میدهد: روزهای دوشنبه ملاقات دارند، اما باید از روزهای قبل وقت دیدار را هماهنگ میکردید. میتوانم برای هفته آینده برایتان وقت ملاقات بگذارم.
در بازدید میدانی ما همه دستگاهها دیدار مردمی داشتند، اما هنوز مسئله بی اطلاعی بیشتر کارکنان ادارات از روزهای دیدار مردمی سؤالی است که بی پاسخ مانده است. به نظر میرسد اطلاع رسانی نکردن درست و بموقع، نصب نکردن بنر اطلاع رسانی روزهای ملاقات با مدیر در ادارات و نیز فرایند عریض و طویل ثبت نام و طرح موضوع برای دیدار با مدیر از دیگر معضلات ادارات است که بر نهضت پاسخ گویی نمایندگان دولت به مردم خدشه وارد میکند.